Inspiration

Akademin ger stöd till Filippas glöd

Filippa Frödell känner till vikten av fokus. Hon vet också vilket stöd hon behöver för att utvecklas. Båda delarna får hon på Gymnasieakademin.

Varför valde du Gymnasieakademin?

– Min kompis tipsade om den. Hon sa att det var en grym skola med lärare som du får riktig kontakt med. När jag började här själv insåg jag direkt att det stämde. Dessutom har jag dyslexi, men jag har fått så bra stöd att det känns som att jag klarar av skolan lika bra som någon utan dyslexi. Jag är verkligen nöjd med mitt val!

Hur skulle du beskriva skolandan?

– Med ett minne som jag ofta tänker på: jag hade precis börjat här och skulle gå ut genom dörren. Då höll en trea upp dörren för mig, och det kändes så bra och välkomnande. Det är en riktigt go’ stämning mellan alla. Skolan är liten och mysig, så alla får en koppling till varandra.

Hur gör du för att hålla motivationen i skolan?

– Jag tänker framåt väldigt mycket. Vad behöver jag göra för att nå mina mål? Om jag till exempel vill åka på utlandspraktiken måste jag visa framfötterna, vara i skolan och sköta uppgifterna bra. För att nå min dröm att jobba inom inredning måste jag satsa på det.

Vad tycker du om möjligheten till extra studieverkstäder?

– Det är jättebra och skönt att kunna gå tillbaka och repetera. Du kan alltid hitta någon lärare som har handledning den dag du behöver det, och du kan också bara gå dit för att plugga om du vill få bättre studiero än hemma.

Favoritplats på skolan? Balkongen i rum 21.
Favoritlunch på skolan? Panerad fisk.
Bästa pluggtips? Sätt en timer och jobba enligt den. Till exempel jobba i 20 minuter och sedan ta en paus.
Förebild? Min mamma.