Inspiration

Studieguide del 3: Undvik de här ovanorna när du pluggar

Att utveckla kunskap är fantastiskt givande men ibland svårt och jobbigt. Därför har vi sammanställt en mastig studieguide med forskningsbaserade insikter och tips som kan hjälpa dig att excellera på gymnasiet. Det här del 3 av 3 i vår artikelserie om studieteknik.

I andra delen fick du en hel del tips på vad du borde göra, därför är det rimligt att vi nu även listar några saker att hålla sig borta ifrån:

1. Göra läxorna sent på kvällen

För att klara av läxorna snabbare och lära dig bättre bör du ta tag i dem i god tid innan läggdags.

2. Skjuta upp skolarbetet

Att göra arbetet i tid minskar stress och gör att du lär dig bättre. Ett enkelt sätt att bli mer organiserad är att skriva små listor med saker som du ska göra.

3. Försöka memorera allt dagen före provet

Denna ”metod” skapar mycket hög risk att glömma viktiga delar och att bara leda till kortvarig kunskap.

4. Sakna studierutiner

Det är mycket svårare att faktiskt plugga om du inte tar kommando över din tid. Ett enkelt tips för detta är att sätta fasta tider för plugg.

Och till sist…

Förhoppningsvis har du fått nu med dig några nyttiga tips och blivit inspirerad att komma i gång med effektiva pluggvanor. Men en extra viktig sak som vi vill skicka med dig innan vi avrundar är följande: Du minns bättre om du har en positiv upplevelse av skoltiden. Därför är det viktigt att skolan och dess miljö är en positiv plats där du kan trivas och samtidigt får chansen att utvecklas.

På Gymnasieakademin har vi jobbat hårt för att bygga precis en sådan excellent skolanda och miljö. Vi sätter din kunskap i fokus genom maximerad lärartid, goda relationer och extra studieverkstäder med lärarna.

Om du är redo att ge dig själv gåvan av gedigen kunskap är du varmt välkommen till oss. Lämna en intresseanmälan till Gymnasieakademin här!